Inspiratie tijdens 'Zeeuws kapitaal'

18 apr 2019 — Begin bij de Zeeuwse tradities en vertaal ze naar het ‘nu’. Dat was het gemeenschappelijke geluid tijdens het het seminar ‘Het Zeeuws Kapitaal’ waar Cultuurkwadraat 17 april bij aanwezig was. Provincie Zeeland en de Z4-gemeenten Goes, Middelburg, Vlissingen en Terneuzen organiseerden de bijeenkomst over het bidbook 'Samen in Zee'. Verschillende sprekers waren uitgenodigd om de Zeeuwse culturele sector te inspireren.

zeeuw-kapitaal-cultuurkwadraat.jpg

Aanleiding van het seminar was het Bidbook ‘Samen in Zee’, dat de Provincie Zeeland afgelopen jaar in samenwerking met de vier gemeenten publiceerde. Het Bidbook schetst een cultuurprofiel aan de hand van vragen als “waarin onderscheidt Zeeland zich? Wat zijn onze kansen en uitdagingen? Welke thema’s zijn hieraan te verbinden?’’. Verschillende sprekers waren uitgenodigd in Middelburg om de Zeeuwse culturele sector te inspireren om op nieuwe manieren naar deze vragen te kijken.

Erfgoed – oud en nieuw – moet verhalen vertellen

Noel Salazar, professor sociaal-culturele antropologie aan de KU Leuven, sprak over hoe cultureel erfgoed tot de verbeelding spreekt en hoe men hier gebruik van kan maken. Erfgoed moet verhalen vertellen, waardoor de identiteit van de regio kan worden uitgedrukt. Dit kan ook met nieuw cultureel erfgoed, volgens de oorspronkelijk Zeeuwse Anna Tilroe.

De kunstcriticus en curator sprak over het belang van kunst en cultuur voor de maatschappij en hoe nieuw cultureel erfgoed frisse perspectieven van een provincie kan belichten. Daardoor kan een nieuw soort trots worden aangewakkerd, zoals gebeurde tijdens het project 11fountains in Friesland, waar Tilroe artistiek leider van is. Hiervoor werden buitenlandse kunstenaars uitgenodigd een fontein te ontwerpen in een van de elf Friese steden. Het perspectief van een buitenstaander kan een nieuw licht werpen op het karakter van een stad. Wat men voor lief neemt, kan juist de moeite waard zijn om uit te lichten. Zo is er altijd iets nieuws, of juist iets heel ouds, te vinden wat kan bijdragen aan de culturele identiteit van een maatschappij.

“Be a gardner of the world”

Joop Mulder, oprichter van Oerol Festival, is een pionier op het gebied van landschapskunst. Met zijn stichting Sense of Place initieert en ondersteunt hij culturele landschapsprojecten in binnen- en buitenland. Zijn boodschap was: ga locatiegericht te werk. Door kunst te laten samenvloeien met het landschap kun je werken creëren die de Zeeuwse culturele identiteit uitdragen, kunstwerken die letterlijk en figuurlijk verankerd zijn in Zeeland. Zo creëer je als het ware magneten die mensen trekken, cultuurtoeristen die oprecht willen proeven van de Zeeuwse cultuur.

“Be a gardner of the world,” is hoe Roland Smit het verwoordde. De ontwerper werkt in verschillende delen van de wereld, maar op elke plaats probeert hij te werken met lokale producten en ambachten die hij probeert te vertalen naar een moderne variant. Ook Smit kijkt naar wat er te vinden is in een bepaald gebied. Dat bepaalt waarmee en hoe hij aan de slag gaat. De processen zijn in eerste instantie niet resultaatgericht, maar locatiegericht.

Vertaal tradities naar het nu

Deze manier van werken bleek een terugkerend onderwerp bij de verschillende sprekers: kijk eens naar wat we hebben hier in Zeeland. Kijk naar het Zeeuwse landschap, naar Zeeuwse materialen, naar Zeeuws erfgoed. Zeeland heeft een rijke, eigen cultuur wat betreft geschiedenis, landschap, kunst en food. Begin bij deze tradities, vertaal ze naar het ‘nu’. Dat is hoe Zeeuwen hun identiteit en eigenheid kunnen blijven uitdrukken. Dat is hoe Zeeuwen trots blijven op Zeeland. Dat is hoe het Zeeuws Kapitaal levende blijft. 

Naar nieuwsoverzicht