Dansend groeien

22 jan 2020 — Leerkrachten van de Jan van Schengenschool in Heinkenszand geloven erin. Zelf danslessen geven past bij hun cultuuronderwijs en is leuk en zinvol.

Dansles Jan van Schengenschool

Het is best een lastige oefening: de leerlingen van groep zes van de Jan van Schengenschool liggen op de grond. Ze zijn helemaal stil en proberen al hun spieren te ontspannen. Dansdocent Alina Jacobs helpt ze er een voor een bij. "Ik vond het moeilijk maar wel heel leuk!", reageert een leerling na afloop.

De danslessen zijn de uitkomst van plannen die interne cultuurcoördinatoren Anneke Rentmeester en Elly Boomman eerder met het team maakten. Vanuit het De Cultuur Loper-traject waren ze op zoek naar een manier leerkrachten meer handvatten te geven om danslessen te verzorgen, maar dan wel zo praktisch mogelijk en passend bij de school.

Samen met Deborah en Alina van Little Doll Dance Company besloten ze een aantal uitgangspunten van de school als vertrekpunt te nemen. Onder meer ‘zelfsturend leren, werken en leven’ en ‘probleemoplossend vermogen met creativiteit’ vormden de rode draad van het project, met lessen voor leerlingen van alle groepen en na afloop per bouw een nabespreking en ruimte voor vragen en suggesties.

De icc’ers vertellen: “Sommige leerkrachten keken er niet echt naar uit, maar toen ze zagen hoe de dansdocent de lessen met de leerlingen aanpakt, waren ze helemaal om". De leerkrachten ontvangen onder meer een handboek met ideeën voor kleine dansmomenten die voortborduren op de voorbeeldlessen van Alina. "Eigenlijk zou je dit veel vaker met de leerlingen moeten doen", zegt een leerkracht na de dansles. “Je ziet hoe de leerlingen ervan groeien en dat is wat we met ons onderwijs willen, meer dan taal en rekenen alleen.”

Naar nieuwsoverzicht