Muziektraject op De Schalm: de vakdocent vertelt

1 jul 2020 — Vakdocent Miranda Mulder van de Zeeuwse Muziekschool begeleidt leerkrachten van OBS De Schalm in Stavenisse bij hun muzieklessen. “Ondanks het grote muzikale niveauverschil, staan alle leerkrachten allemaal achter dezelfde gedachte: het is belangrijk dat een leerling op De Schalm zich durft te uiten en dat kan het beste worden gestimuleerd met muziek." Miranda neemt ons mee in haar ervaringen.

Vakdocent Muziek Miranda Mulder

Vakdocent Miranda Mulder van de Zeeuwse Muziekschool begeleidt leerkrachten van OBS De Schalm in Stavenisse bij hun muzieklessen. “Ondanks het grote muzikale niveauverschil, staan alle leerkrachten allemaal achter dezelfde gedachte: het is belangrijk dat een leerling op De Schalm zich durft te uiten en dat kan het beste worden gestimuleerd met muziek." Miranda neemt ons mee in haar ervaringen.

Je weet het vast nog wel: die leuke lessen van je favoriete vak op de basisschool. Vaak was dit ook wel afhankelijk van het enthousiasme van de leerkracht. Was je juf of meester super enthousiast over de natuur, dan werd je daar vanzelf in meegetrokken. Zo was het bij mij ook voor muziek. Ik zal nooit vergeten hoe mijn meester elke middag voordat de school uit was nog even ‘de bromvlieg’ op zijn gitaar speelde, dat altijd eindigde met een grote klap: de vlieg was dood. Toen ik vol enthousiasme aan de pabo begon, merkte ik dat muziek helemaal niet zo in de lerarenopleiding leefde als ik altijd had gedacht. Ik besloot de pabo in te ruilen voor de opleiding docent muziek en hier begon mijn missie: leerkrachten inspireren om vol enthousiasme meer muziek te maken in de klas.

Begin juli heb ik mogen kennismaken met de leerkrachten van De Schalm in Stavenisse, een school die met behulp van een coachingstraject het muziekonderwijs een grote impuls wil geven. Het traject bestaat uit een intake van 30 minuten en vijf contactmomenten van 60 minuten per leerkracht. Hoewel de intakegesprekken vanwege COVID-19 helaas niet op de school konden plaatsvinden, deed dat niets af aan de betrokkenheid en het enthousiasme van de leerkrachten. Ondanks het grote muzikale niveauverschil, staan alle leerkrachten allemaal achter dezelfde gedachte: het is belangrijk dat een leerling op de Schalm zich durft te uiten. Hoe kan dat beter gestimuleerd worden dan met muziek? In het coachingstraject gaan we dit dan ook vertalen naar het muziekonderwijs: hoe zorg je ervoor dat alle leerlingen zich betrokken voelen bij de muziekles en zich in de muziekles goed durven uiten? In het intakegesprek heeft elke leerkracht hier zijn eigen leerdoelen aan gekoppeld, waar we na de zomervakantie aan gaan werken.

Ik kan niet wachten totdat ik de leerkrachten van De Schalm in het echt mag ontmoeten en ik kijk er ontzettend naar uit om met ze samen te werken. Hopelijk wordt het een inspirerende tijd vol enthousiaste ideeën en mooie verhalen, zodat alle leerlingen van de Schalm later kunnen terug kijken naar ‘die waanzinnig leuke muzieklessen’.

Tekst: Miranda Mulder

Het coachingstraject op De Schalm is mogelijk gemaakt door een bijdrage uit het Stimuleringsbudget Verdieping cultuuronderwijs. Met deze stimulans – bestaande uit geld en advies – speelt Cultuurkwadraat in op de individuele behoefte van scholen. 

Lees meer

 

 

Naar nieuwsoverzicht