Kennis en netwerk verbreden door deelname aan Reizen in de Tijd door Zeeland

Museum Het Warenhuis in Axel is één van de kleinere erfgoedorganisaties in Zeeland. Door deel te nemen aan Reizen in de Tijd door Zeeland, kan het museum haar kennis en netwerk verbreden. Het project staat nog in de startblokken, maar educatievrijwilligster Petra de Hamer neemt ons er alvast vol enthousiasme in mee.

Museum Het Warenhuis is gevestigd in een rijksmonumentaal woonhuis en winkelpand in Axel. Een paar honderd meter verderop kunnen bezoekers ook de rijksmonumentale watertoren en molen van Axel bezoeken. Aan aanbod dus geen gebrek. Maar dit ruime aanbod vormt ook een valkuil voor de erfgoedinstelling. “We hebben zoveel moois te bieden, waardoor we door de bomen het bos niet meer zien”, legt Petra uit. “Het is dus heel fijn dat we professionele hulp krijgen bij het ontwikkelen van nieuwe lessen.”

Afbeelding
Warenhuis Axel

 

Uitbreiding van de mogelijkheden

Museum Het Warenhuis gaat samen met basisschool Laureyn in Philippine onder leiding van ontwikkelaar Eva Luijkx aan de slag om het educatieaanbod uit te breiden. “We hebben nu voor elke bouw, dus groep 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8, een aanbod”, legt Petra uit. “Maar komt een basisschool bijvoorbeeld met groep 7 langs, en het jaar daarop met groep 8, dan zien en leren deze kinderen twee keer hetzelfde. Dat is jammer, want er valt enorm veel te ontdekken in ons museum. We zijn dus blij dat we nu ons aanbod kunnen gaan uitbreiden.”

 

Museum Het Warenhuis en het thema ‘Eten’

Het Warenhuis gaat aan de slag met het thema ‘Eten’.  Het museum geeft een kijkje in het leven op het Land van Axel. Het museum laat zien hoe de lokale bevolking tussen ca. 1850 en 1950 leefde, woonde en werkte. Voeding en water spelen daarin een belangrijke rol.

 

Betere promotie bij basisscholen

Het project Reizen in de Tijd door Zeeland is voor elke erfgoedinstelling interessant, maar kan vooral veel betekenen voor de kleinere organisaties. Uiteraard op het gebied van het educatieaanbod, maar volgens Petra ook op het gebied van promotie. “Omdat we een kleiner museum zijn, is het lastig om basisscholen actief te bereiken en te motiveren om ons te bezoeken. In dit project worden we ‘gedwongen’ om vanuit het perspectief van de basisscholen te kijken; wat willen zíj graag terugzien in onze educatielessen? Op deze manier sluiten onze lessen straks goed aan op de wensen van de scholen. Hierdoor kunnen we ons aanbod veel beter op de kaart zetten en bereiken we uiteindelijk meer basisscholen.”

Afbeelding
Warenhuis 2

Foto's: Museum Het Warenhuis in Axel. Foto: Petra de Hamer, Museum het Warenhuis