Kleinere erfgoedinstellingen en Reizen in de Tijd door Zeeland: een krachtige combinatie

Voor iedere erfgoedinstelling is deelname aan Reizen in de Tijd door Zeeland interessant. Maar vooral voor wat kleinere organisaties kan deelname een belangrijke impuls geven aan het educatieve aanbod. Hier lees je hoe dit precies zit.

Neem je deel aan Reizen in de Tijd, dan krijg je hulp bij het ontwikkelen van een bezoekles die past bij het onderwijs van nu. In het najaar volgt de training ‘Van Rondleiden naar Begeleiden’ om kennis op te doen én op te frissen. Ook wordt het kennisnetwerk uitgebreid. Voor kleinere erfgoedinstellingen is het lastig om dit soort zaken alleen voor elkaar te krijgen; er is eigenlijk altijd een gebrek aan geld en vrijwilligers.

Data en tijden training ‘Van Rondleiden naar Begeleiden’
·        Maandag 31 oktober, 10:00 – 13:00
·        Maandag 14 november, 10:00 – 13:00
·        Maandag 21 november, 10:00 – 13:00
·        Maandag 28 november, 10:00 – 13:00
 
De locatie wordt zo spoedig mogelijk bekend gemaakt. Wil je meer informatie of je aanmelden over de trainingen? Mail naar Danielle Otten (adviseur Erfgoed Zeeland).

Klinkt goed! Hoe werkt het precies?

Erfgoedinstellingen en scholen die deelnemen aan Reizen in de Tijd door Zeeland vormen samen met een ontwikkelaar een ontwikkelteam. Vanuit de erfgoedinstelling werken twee tot vier mensen mee aan dit ontwikkelteam. Vanuit de school meestal één leerkracht of interne cultuurcoördinator.

 

De co-creatie tussen erfgoedinstelling en school is heel belangrijk. Scholen willen namelijk graag dat het aanbod aansluit bij de lessen in de klas. En erfgoedinstellingen willen dat leerlingen iets leren over hun collectie en verhaal. Daarom wordt samen een les ontwikkeld die past bij de collectie en het verhaal van de erfgoedinstelling.

 

Ook sluit deze les aan op de les- en kerndoelen binnen het curriculum van het primair onderwijs. Er zijn namelijk 11 thema’s beschikbaar die stuk voor stuk perfect aansluiten op de leermethodes binnen het primair onderwijs. Denk aan thema’s rondom voedsel, de waarde van spullen en woonsituaties.

 

De school en erfgoedinstelling ontwikkelen samen een les

die past bij de collectie en het verhaal van de instelling

 

Creëer samen interactieve bezoeklessen!

Niet alleen de inhoud van de bezoekles is belangrijk. Ook de manier waarop de les wordt gegeven is een belangrijke factor voor succes. De meer klassieke vorm van rondleiden sluit niet meer aan op het onderwijs van nu. Kinderen zelf op onderzoek laten gaan, staat centraal. Daarom zijn de bezoeklessen die worden ontwikkeld interactief.

 

Dat klinkt natuurlijk heel mooi, maar hoe begeleid je een interactieve bezoekles? Hoe daag je leerlingen uit? Welke tips en tricks zijn er? Al deze vragen komen aan bod tijdens de trainingen die deelnemers krijgen.

 

Vergroot je kennis én je netwerk 

Door deelname aan het project breid je als erfgoedinstelling je netwerk uit; je speelt jezelf in de kijker bij de cultuureducatiebureaus die als intermediair de scholen benaderen. Ook deel je kennis met andere erfgoedinstellingen en scholen, wat heel waardevol is voor het (verder) ontwikkelen van je educatieve programma.

 

Afbeelding
Warenhuis 3

Foto: Museum Het Warenhuis in Axel. Foto: Petra de Hamer, Museum het Warenhuis

 

Structureel kennis delen

Binnen het project wordt momenteel gewerkt aan een opzet waarmee deelnemers op structurele basis kennis kunnen delen en met elkaar in gesprek kunnen gaan over relevante thema’s binnen erfgoededucatie. Naast erfgoedinstellingen en scholen doen ook KEW , CEZVL en KCE Oosterschelderegio hieraan mee.

 

Vergoeding voor deelname

Deelname aan het op dit moment lopende project (2021 t/m 2023) kost uiteraard tijd. Daarom ontvang je als erfgoedinstelling of school een kleine vergoeding van € 35,- per uur (maximaal 20 uur).

 

Heb je als (kleinere) erfgoedinstelling vragen over deelname aan Reizen in de Tijd? Neem dan contact op met Danielle Otten, adviseur Erfgoed Zeeland: dem.otten@erfgoedzeeland.nl