Jeroen Lutters over Art-Based Learning
Dr. Jeroen Lutters, lector bij ArtEZ, Hogeschool voor de Kunsten en grondlegger en bedenker van de methode Art-Based Learning verzorgt de inleiding. Zijn onlangs verschenen publicatie Art-Based Learning - handboek voor creatief opleiden is een uniek en vernieuwend handboek dat (toekomstige) docenten leert om samen met hun leerlingen te onderzoeken hoe kunst kan bijdragen aan het ontwikkelen van een creatieve en onderzoekende geest.
Vanaf 8 maart kan je op deze pagina de inspiratiessessies en keynote terugkijken.
De publicatie: 'Toekomst voor cultuuronderwijs' kun je downloaden via de volgende link: 'Toekomst voor cultuuronderwijs'.
Met deze Inspiratiedag wordt de periode Cultuureducatie met Kwaliteit 2017-2020 afgesloten en gaat de periode Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024 van start. Dit jaar treffen we elkaar online, en wel op donderdag 25 februari, van 15.00 tot 18.00 uur. We hebben een programma samengesteld dat voor iedereen relevant, inspirerend en prikkelend is en dat ook jou een podiumplaats biedt.
Keynote Jeroen Lutters, inspiratiesessies, presentatie nieuwe CmK-programma en quiz
We beginnen met een welkomstwoord van dagvoorzitter Nynke van der Ploeg, directeur van Toonbeeld.
Dr. Jeroen Lutters, grondlegger van de methode Art-Based Learning, verzorgt de keynote. We presenteren het nieuwe CmK-programma Zeeuwse atelier voor de verwondering en overhandigen het eerste exemplaar van een publicatie over CmK 2017-2020 aan gedeputeerde Anita Pijpelink.
Na het plenaire gedeelte gaan we uiteen en volgt iedereen twee inspiratiesessies naar eigen keuze. We hebben een breed aanbod samengesteld met workshops en presentaties over bijvoorbeeld Art- Based Learning, media & technologie, procesgerichte didactiek en cultuureducatie in het voorgezet en speciaal onderwijs.
We ronden de Inspiratiedag af met een presentatie van ideeën van de deelnemers (grijp je kans!) én de Zeeuwse Cultuureducatie Flits Quiz.
Programma
15:00 - Opening door dagvoorzitter Nynke van der Ploeg
15:05 - Keynote speaker Jeroen Lutters over Art-Based Learning
15:45 - Intermezzo met Theaterloods-B en De Cultuurbus
15:50 - Presentatie CmK3 en publicatie CmK2 - overhandiging aan gedeputeerde Anita Pijpelink
16:00 - Inspiratiesessies ronde 1
16:30 – Intermezzo met Theaterloods-B en De Cultuurbus
16:35 - Pauze
16:45 - Intermezzo met Theaterloods-B en De Cultuurbus
16:50 - Inspiratiesessies ronde 2
17:20 - Pecha Kucha: inspiratie, nieuwe activiteiten en ideeën cultuureducatie in Zeeland
17:30 - Zeeuwse Cultuureducatie Flits Quiz met mooie prijzen.
18:00 - Afsluiting
Grijp je kans en doe mee aan de Pecha Kucha met inspiratie en nieuwe ideeën
Heb jij nieuwe ideeën voor cultuureducatie in Zeeland, mooie voorbeelden van programma’s of bijzondere activiteiten en wil je deze graag delen om anderen te inspireren? Dan vragen we jou hiervan een filmpje of beeld van maximaal 30 seconden te maken en naar ons te sturen. Van alle inzendingen maken we een inspirerende Pecha Kucha.
Een Pecha Kucha is een presentatietechniek uit Japan die elke deelnemer 30 seconden voor zijn of haar idee geeft. De beperkte tijd dwingt tot creativiteit en het to the point zijn.
Wil je jouw inspiratie delen? Stuur dan jouw inzending van maximaal 30 seconden, in mp4-bestand of als PDF (liggend-landscape) via WeTransfer uiterlijk maandag 22 februari naar info@cultuurkwadraat.nl
Kijk eens wat er kan - Terugblik op 4 jaar CmK
Inspiratiesessies ronde 1
Famke Sinninghe Damsté, Art-Based Learning Centre van ArtEZ I Art-Based Learning workshop met pop-up expositie 1/2
Wil je weten hoe je je leerlingen of bezoekers op een heel persoonlijke manier kunst kan laten ervaren? Zodat ze leren van kunst in plaats van over kunst? En heel direct bezig zijn met het ontwikkelen van creativiteit en authenticiteit? Of heb je behoefte aan creatieve verdieping en verbreding voor jezelf? Famke Sinninghe Damsté neemt je, verdeeld over twee rondes, mee in de vier stappen van de methodiek Art-Based Learning.
!Let op: als je voor deze workshop kiest dien je zowel in ronde 1 als in ronde 2 deze workshop op het aanmeldformulier aan te vinken. Het is niet mogelijk om 1 van de 2 workshops te volgen.
Emiel Copini I CmK-verwondering in interdisciplinaire leergemeenschappen
Het werken in leergemeenschappen, proeftuinen, labs – de initiatieven om vanuit verschillende disciplines samen te werken vliegen ons om de oren. Wat hebben ze gemeen? Wat zijn de succesfactoren? Waarom lijkt dit op zo veel plekken een geschikte aanpak te zijn om kunst- en cultuuronderwijs verder te ontwikkelen? Emiel Copini neemt je mee in verschillende projecten waarin hij in leergemeenschappen, door onderzoek en onderwijsontwikkeling te verbinden, cultuuronderwijs een stap verder probeert te brengen.
Christian Godschalk, Digital Creativity I Cultuureducatie, media en technologie
Laat je inspireren en rondleiden in de wonderlijke wereld van technologie en media. Welke technieken zijn er allemaal? En hoe zijn deze toepasbaar in de praktijk van cultuureducatie.
Voor deze training is geen specifieke voorkennis nodig en het is voor iedereen begrijpelijk. Christian Godschalk opent deze wereld op een laagdrempelige manier die voor iedereen begrijpelijk is.
Kunstkade I Het Peuterpakhuis (vervangt Kleintjekunst, zelf-ontdekkend spel van jonge kinderen)
Het Peuterpakhuis maakt een cultuureducatieprogramma voor peuters met dans, muziek, beeldende activiteiten en meer. Doel is creativiteitsontwikkeling voor peuters, onder het motto: ‘Spelen is leren’. Op deze wijze worden kinderen al op jonge leeftijd in aanraking gebracht met kunst & cultuur én gaan ze daar mee verder op de basisschool.
Kunstkade werkt samen met Sinne Kinderopvang, Stichting Kinderopvang Friesland en de gemeente Leeuwarden aan de brede ontwikkeling van peuters door middel van Kunst & Cultuur.
Met dank aan het Fonds voor Cultuurparticipatie
https://www.conferentie-fcp.nl/programmaonderdelen/sessie/6bf6de5c/
GEANNULEERD: Cathalijne Smulders, Kleintjekunst I Hoe stimuleer je zintuiglijk en zelf-ontdekkend spel van jonge kinderen (0-6 jaar)?
Onderzoek aan de hand van oefeningen en voorbeelden hoe je met materiaal, jouw eigen lichaamstaal en bewegingen, mimiek en geluid het zintuiglijke, onderzoekende spel van jonge kinderen kunt stimuleren. Hoe krijg en houd je jonge kinderen in de ‘flow’ en wat precies is de rol van volwassen begeleiders. Tijdens de workshop van Cathalijne Smulders ontdek je de antwoorden op een praktische manier, onder andere door veel zelf met materialen te spelen.
Inspiratiesessies ronde 2
Famke Sinninghe Damsté, Art-Based Learning Centre van ArtEZ I Art-Based Learning workshop met pop-up expositie 2/2
Wil je weten hoe je je leerlingen of bezoekers op een heel persoonlijke manier kunst kan laten ervaren? Zodat ze leren van kunst in plaats van over kunst? En heel direct bezig zijn met het ontwikkelen van creativiteit en authenticiteit? Of heb je behoefte aan creatieve verdieping en verbreding voor jezelf? Famke Sinninghe Damsté neemt je, verdeeld over twee rondes, mee in de vier stappen van de methodiek Art-Based Learning.
!Let op: als je voor deze workshop kiest dien je zowel in ronde 1 als in ronde 2 deze workshop op het aanmeldformulier aan te vinken. Het is niet mogelijk om 1 van de 2 workshops te volgen.
Danielle Bouwmeester, CultuurCollege I Procesgerichte didactiek
De procesgerichte didactiek gaat over betrokkenheid, eigenaarschap, creativiteit en het verbinden van leergebieden. Danielle Bouwmeester geeft met beelden en videofragmenten inzicht in deze vier aspecten van procesgericht werken met leerlingen.
Eva Martens, Klaslokaal201.nl en Pontes Scholengroep I kansen en mogelijkheden cultuureducatie in het voortgezet onderwijs.
Hoe werk je in het vo samen met culturele instellingen? En hoe verbind je je met het basisonderwijs? Door deze samenwerkingen én met doorlopende leerlijnen wordt cultuureducatie betekenisvoller voor leerlingen. Eva Martens vertelt in deze workshop hoe zij verbindingen maakt: naar boven en naar onderen.
Zoë Zernitz, LKCA & Iris van Heesch, Stichting Onbeperkt Genieten I Cultuureducatie in het speciaal onderwijs.
Wat is het belang van binnen- en buitenschoolse cultuureducatie voor leerlingen in het speciaal onderwijs. Zoë Zernitz gaat in op de ontwikkeling van verbeelding bij leerlingen en geeft je praktische tip en inspiratie. Iris van Heesch geeft tips over hoe je als culturele instelling of cultuurprofessionals samen met het onderwijs jouw aanbod en aanbodontwikkeling beter kan laten aansluiten bij de beleving van de kinderen.
De meerwaarde van Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024
Maak kennis met het programma Bouwen aan het Zeeuwse atelier voor de verwondering, waarmee iedereen die zich inzet voor leerlingen zich (verder) kan ontwikkelen tot een professional in cultuureducatie.
Aanmelden
De aanmeldtermijn is versterken. Wil je deelnemen aan de Inspiratiedag? Stuur dan een e-mail naar info@cultuurkwadraat.nl. Op donderdag 25 februari om 14.00 uur plaatsen we de Zoom-link naar de Inspiratiedag op deze pagina.
- Je bepaalt zelf welke onderdelen van het programma je volgt. Het is mogelijk om alleen het plenaire programma te volgen of een inspiratieronde.
Belangrijk
- Na afloop van de Inspiratiedag sturen we je graag een kleinigheidje toe. Vul daarom het adres in dat je daarvoor wilt gebruiken. We gebruiken je adresgegevens enkel voor dit doel.
- We adviseren om de Inspiratiedag via een groter scherm (computer, laptop) bij te wonen, dit geeft een beter beeld dan een klein scherm (tablet, telefoon).
- Voor het deelnemen aan de Zeeuwse Cultuur Flits Quiz heb je naast het scherm waarop je de livestream kijkt een smartphone met internet nodig.