De Kloetingseschool maakt kwaliteitsslag

30 okt 2018 — Een kwaliteitsslag maken in de lessen beeldende vorming, uitgaan van de verwondering en creativiteit van leerlingen, samenwerken als nieuw IKC-team en tegelijk met de hele school toewerken naar een spetterende Kinderkunstweek: aan ambitie geen gebrek op De Kloetingseschool in Goes.

werken_lesideeen_beeldende_vorming_kloetingsseschool_cultuurkwadraat

De school ontwikkelde samen met Cultuurkwadraat een plan om aan deze ambities te gaan werken en ontving een bijdrage uit het Stimuleringsbudget Verdieping cultuuronderwijs. Dit schooljaar gaat het IKC-team aan de slag met de kunstvakdocenten Eva Martens en Hester Draaijer van Klaslokaal 201. 

Icc’er Caroline Sanderse en vestigingsmanager Deniece Menger onderzochten samen met Cultuurkwadraat de manieren om te werken aan de ambities. Vanuit de vragen ‘wat willen we bereiken’ en ‘hoe gaan we het samen doen?’ kwam een plan van aanpak tot stand en deed de school een aanvraag voor het Stimuleringsbudget Verdieping cultuuronderwijs. Na toekenning van de subsidie trok de school coaches aan om het team te begeleiden. Docenten Eva Martens en Hester Draaijer van Klaslokaal 201 zetten hun ervaring als docenten beeldende vorming in om het IKC-team dit schooljaar te ondersteunen.

Aftrap

Onlangs vond een aftrap met het team plaats. Klaslokaal 201 en zo’n 25 leerkrachten en pedagogisch medewerkers werkten samen aan lesideeën die creativiteit en een onderzoekende houding prikkelen. Ook stond het team stil bij de vraag ‘waarom geef ik eigenlijk beeldende vorming?’. Klaslokaal 201 gaat nu in elke klas verder met de individuele vragen van de leerkrachten.

Ook ontwikkelen?

Heb jij ook een idee om cultuureducatie op je school of scholengroep verder te ontwikkelen? Dan is het Stimuleringsbudget verdieping cultuuronderwijs misschien wel wat voor jou! Vraag snel een intake aan bij Cultuurkwadraat want aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst en op = op.

Naar nieuwsoverzicht