Open de deuren van creativiteit

16 mei 2019 — Hoe ontwikkel je de creativiteit van de leerlingen binnen kunst én andere leergebieden? Tijdens de verdiepingsbijeenkomst van 15 mei gingen vijftien professionals onder leiding van Karin Kotte aan de slag met creativiteitsbevordering.

Schets bovenop folders

 

Deze week vond de laatste verdiepingsbijeenkomst van dit schooljaar plaats. Het thema: creativiteit. Kun je dat afdwingen? Hoe ontwikkel je de creativiteit van de leerlingen binnen kunst én andere leergebieden? Vaak is het een zoektocht naar de hoeveelheid inbreng die je de leerling geeft. Op de Prof. Dr. Kohnstammschool in Goes ging Karin Kotte met vijftien leerkrachten, vakdocenten en educatief medewerkers aan de slag met procesgerichte didactiek.

Aansluiting vinden bij de geheugenbibliotheek van de leerling

Enerzijds is er de productgerichte didactiek, waarbij de docent het eindresultaat bepaalt. Het andere uiterste is vrije expressie, waarbij de leerling het eindresultaat bepaalt. Volgens Karin Kotte stagneert creativiteit als er alleen productgerichte didactiek of vrije expressie is. De kunst is om de twee te combineren en elementen toe te voegen, zodat aansluiting kan worden gevonden bij de geheugenbibliotheek van de leerlingen. Elementen zoals waarnemen, brainstormen, een vragenmuur en het doorbreken van de laag van globaal waarnemen heen, dragen bij aan het openen van de ‘deuren van de creativiteit’.

De deelnemers doorliepen gisteren zelf een creatief proces aan de hand van het thema onderwaterwereld. Waar zij bij de start van de bijeenkomst nog een eenvoudige vis tekenden, waren aan het einde alle deuren open en kwamen de meest bijzondere onderwaterdieren tot uiting.

Volgend jaar wordt er weer een nieuwe reeks verdiepingsbijeenkomsten georganiseerd. Heb je ideeën of wensen voor thema’s die aan bod komen? We horen graag jullie suggesties via info@cultuurkwadraat.nl.

Naar nieuwsoverzicht