Basistraining icc gestart: een verslag

17 jan 2020 — Ymke Moerlands, projectmedewerker bij KCE Oosterschelderegio, neemt deel aan de basistraining icc die 15 januari begon. Zij vertelt kort over haar ervaringen tijdens de eerste bijeenkomst.

Start basistraining icc januari 2020

Een nieuwe groep leerkrachten, cultuurprofessionals en -coördinatoren begon 15 januari enthousiast aan de basistraining icc. Een cursus waarin je wordt je getraind als intern cultuurcoördinator op school of in een culturele instelling. Ymke Moerlands is sinds kort werkzaam als projectmedewerker bij KCE Oosterschelderegio. Zij volgt als onderdeel van haar inwerktijd de basistraining en vertelt kort over haar ervaringen tijdens de eerste bijeenkomst.

In de eerste bijeenkomst gingen we diep in op de vraag: ‘wat is cultuur en hoe leer je van cultuur?’. Als alles om je heen cultuur is, wat wil je dan nog bereiken met cultuureducatie? Waarvoor heb je het dan nog nodig? En welke keuzes maak je dan voor jouw school of instelling? Deze vraag deed het stof in de groep flink opwaaien.

De luchtige wijze van vertellen en de onderlinge liefde voor cultuur maakt deze cursus echt interessant. Vanuit allerlei kanten wordt cultuureducatie belicht en iedereen kijkt er op een eigen manier tegenaan. 

Natuurlijk is cultuureducatie belangrijk en niet meer weg te denken uit de schoolprogramma's. Maar waar staat jouw eigen organisatie of school nu echt voor? Is dat op te maken uit het logo of de slogan? Kun je het merken aan de interne sfeer en cultuur op de werkvloer? Weten waarvoor je staat, helpt om keuzes te maken.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat ieder met deze wetenschap voor zijn/haar school of instelling een plan gaat maken. Dit plan gaat antwoord geven op de vraag: wat wil ik met cultuureducatie voor mijn school of organisatie? Wat kan cultuureducatie bijdragen aan een versterking van ons onderwijs? En wat is er nodig om dat te bereiken?

Naar nieuwsoverzicht