Dans bevordert groei leerlingen Tweemaster-Kameleon

3 nov 2020 — De Tweemaster-Kameleon in Oost-Souburg danst. Deze Archipelschool ontving een bijdrage uit de het Stimuleringsbudget Verdieping cultuuronderwijs om de ontwikkeling van hun leerlingen via dans te stimuleren.

Tutting

Via dans krijgen leerlingen niet alleen meer aandacht voor het eigen lichaam en zintuigen, ook leggen ze verbinding met emoties, cognitie, muzikale en sociale vaardigheden en de eigen fantasie. De leerkrachten krijgen een training van  Marjo Schillings van HZ University of Applied Sciences om zich de nieuwe methode Eigen-wijs Digitaal eigen te maken. In samenwerking met Lisette Jacobs van Dansschool Danzette en vereniging DIOS wordt er een leerlijn dansexpressie voor de leerlingen ontwikkeld die aansluit bij de muziekmethode. Een kartrekkersgroep bestaande uit vijf leerkrachten draagt zorgt voor een duurzame implementatie binnen de school en een beleidsplan muziek. 

Eigen-wijs Digitaal

Nadat de leerkrachten besloten te gaan werken met Eigen-wijs Digitaal zijn ze gestart met een training om zich de nieuwe methode voor muziekonderwijs eigen te maken. Binnen de training - die wordt gegeven door Marjo Schillings van HZ University of Applied Sciences - wordt er ingezoomd op de vijf domeinen van muziekonderwijs.

Tutting

De bijeenkomst van afgelopen 27 oktober stond in het teken van muziek en bewegen. Aan de hand van praktische voorbeelden en oefeningen werden de leerkrachten geïnspireerd om zelf met de leerlingen in de klas aan de slag te gaan. Voor groep 7 was het voorbeeld ‘Tutting’ aangereikt. Tutting is een dansstijl die uit Popping is ontstaan en waarbij je vooral je handen en vingers gebruikt. Aan de hand van het proces 'oriënteren, onderzoeken, dansen, ontwerpen en evalueren' worden de Dans-wijs lessen binnen Eigen-wijs Digitaal vormgegeven.

Tutting? Bekijk deze tutorial

De opbrengsten

Door middel van het stimuleringsbudget:

  • verlaten alle leerlingen de school met muzikale basisvaardigheden;
  • zijn alle leerkrachten geschoold in het geven van muzieklessen met de nieuwe methode;
  • en bijgeschoold in de specifieke domeinen voor muziekonderwijs;
  • de kartrekkersgroep is geschoold om een coachende rol binnen het team te kunnen aannemen onder leiding van de vakspecialist muziek;
  • is er in samenwerking met een lokale dansschool een leerlijn dansexpressie ontwikkeld en kunnen kinderen na schooltijd ook op les bij de dansschool.

Naar nieuwsoverzicht