Creatieve proces van leerlingen

Leerkrachten van de Ravensteinschool gingen aan de slag met docent beeldend Jessica van Dierendonck. Het team wilde handvatten krijgen om aan het creatieve proces van de leerling te werken en dit met een focus op ruimtelijk werken.

De leerkrachten van de Ravensteinschool in Vlissingen volgden binnen hun De Cultuur Loper-traject eerder de training ‘Kunst kijken’ van Jessica. Hier leerden ze kunstbeschouwen via de EBL-methode,  een methode die is gebaseerd op onderzoekend leren. Door te starten met het kijken naar kunst en hierover te praten komt een creatief proces op gang. Om dit verder vorm te geven, zette Jessica iedereen aan het werk met opdrachten met klei, aangepast op hun jaargroep om direct toe te kunnen passen in de klas. Het kijken en onderzoeken stond opnieuw centraal, waarbij nu ook het maken werd toegevoegd.

Cultuurkwadraat, Ravensteinschool, Cultuureducatie met Kwaliteit

Specificaties

Doelgroep
Primair onderwijs
School
De Ravenstein
Discipline
Beeldende kunst
Focus
Deskundigheidsbevordering
Duurzaam versterken van cultuureducatie
Samenwerking met culturele omgeving
Vorm
Coaching
Training
Adviseur
Eveline Cleiren

'Vooral het aanreiken van gereedschappen en van vaardigheden die ik leer van Jessica, is waardevol. Dat hebben we op de pabo wel gehad, maar dat is dan toch weggezakt. Het is altijd goed om dat weer even op te frissen.' - Rosita de Nooijer icc-er en leerkracht groep 7 De Ravenstein

Cultuurkwadraat, Cultuureducatie met Kwaliteit, De Ravenstein

Doelen en resultaten

  • Leerkrachten krijgen handvatten aangereikt om met leerlingen aan de slag te gaan met ruimtelijk werken volgens het creatieve proces en hierbij de verbinding te maken met kunstbeschouwing volgens de EBL-methode.
  • Leerkrachten krijgen praktische tips om binnen de discipline en met hetzelfde materiaal te differentiëren en zo aan te sluiten bij het niveau van hun leerlingen. 
  • Leerkrachten krijgen een opfrissing van hun basiskennis boetseren met klei.

In het begin laat ik ze met één materiaal experimenteren. Het gaat erom dat leerkrachten een idee krijgen dat je met heel weinig middelen je heel veel kunt maken. En dat zet het creatieve proces in gang. - Jessica van Dierendonck, docent beeldend

Trainingen Cultuurkwadraat, cultuureducatie met kwaliteit, Zeeland

Maak een afspraak voor een adviesgesprek
Meer weten over hoe in Zeeland wordt gewerkt aan Cultuureducatie met Kwaliteit? Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van scholing en coaching? Of wil je uitleg over de budgetten voor cultuureducatie? We vertellen je er graag meer over!

Contactinfo

0118 41 49 28
info@cultuurkwadraat.nl
Kuiperspoort 12
4331 GS
Middelburg

Locatie

Creatieve proces van leerlingen