Basistraining Procesgerichte Didactiek met Karin Kotte

Creativiteit, kun je dat afdwingen? Hoe ontwikkel je de creativiteit van de leerlingen binnen kunst én andere leergebieden?

Vaak is het een zoektocht naar de hoeveelheid inbreng die je de leerling geeft. Teveel inbreng lijkt de creativiteit te bevorderen maar kan zorgen voor oppervlakkige resultaten: leerlingen komen niet tot echt onderzoek en gaan nauwelijks buiten hun kader. Het andere uiterste: een productgerichte opdracht zo goed mogelijk uitvoeren of oefenen, heeft ook het risico dat de creativiteitsontwikkeling stagneert.

Waar zit het evenwicht tussen sturing van de docent en de inbreng van de leerling? Wanneer heeft een creatief proces kwaliteit? In de workshop krijg je tools voor je eigen lespraktijk, waar je gelijk mee aan de slag kunt.

Deze basistraining procesgerichte didactiek kan worden aangepast aan het ontwikkeltraject waarin de school zich op dat moment bevindt. De focus kan gelegd worden op een enkel kunstvak, op kunstzinnige oriëntatie in het algemeen of gericht op het totale onderwijs. De training duurt meestal 3 uur en wordt afgestemd op de wensen en situatie van de school of instelling. Vaak wordt er aan het eind van de introductietraining tijd genomen om met het team te bespreken: past deze aanpak bij ons; waar zien wij kansen om ons onderwijs te versterken?

Drie domeinen van cultuureducatie

Specificaties

Doelgroep
Cultuurprofessionals
Icc'ers
Schoolteam/Leerkrachten
Trainer
Karin Kotte
Thema
Procesgerichte didactiek
Categorie
Training
Data
Op aanvraag
Duur
Op maat
Prijs
Op aanvraag

Contactformulier