Zeeuwse Inspiratiedag Cultuuronderwijs

Goed cultuuronderwijs maak je samen. Daarom organiseren Cultuurkwadraat en uitvoeringspartners Kunsteducatie Walcheren en KCE Oosterschelderegio de eerste Zeeuwse inspiratiedag over cultuureducatie. Deze dag is voor iedereen die zich met cultuureducatie bezighoudt vanuit het onderwijs, de culturele sector, de politiek en het beleid. Meld je nu aan onderaan de pagina!

Bekijk hier de terugblik van de Inspiratiedag 2020

Hoe staat het ervoor met het cultuuronderwijs in Zeeland? De afgelopen jaren zijn er mooie stappen gezet en de vooruitzichten zijn beloftevol. Tijdens de eerste Zeeuwse Inspiratiedag Cultuuronderwijs op 4 maart in Slot Oostende in Goes genieten we van de behaalde successen en kijken we samen vooruit naar kansen voor de toekomst. We nodigen je van harte uit voor deze inspiratiedag!

 

Kom samen met anderen uit het basisonderwijs, culturele veld, bestuur & politiek inspiratie opdoen voor nog betere kunst- en erfgoedlessen voor de Zeeuwse leerling!

 

Keynote Mark Mieras, inspirerende deelsessies en panelgesprek

We hebben een programma samengesteld dat voor iedereen relevant, inspirerend en prikkelend is. We beginnen met een welkomstwoord van gedeputeerde Anita Pijpelink. Dagvoorzitter Ruben Maes licht het programma toe en wetenschapsjournalist Mark Mieras verzorgt de keynote.

Daarna volgt een programma met workshops en presentaties waaruit je een keuze kunt maken. Doe mee met de spoken word-workshop van Jos Rouw, bezoek de interactieve lezing over integraal beleid van Chris Kuypers (LCGW) of kom meer te weten over de Proeftuin Muziekeducatie, Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024 en andere interessante regelingen.

 

Programma

15.30 - 16.00 uur: Inloop

16.00 - 16.15 uur: Opening door gedeputeerde Anita Pijpelink en dagvoorzitter Ruben Maes

16.15 - 17.00 uur: Keynote wetenschapsjournalist Mark Mieras

17.15 - 18.00 uur: Deelsessies I

18.00 - 18.30 uur: Pauze met warme maaltijd

18.30 - 19.00 uur: Panelgesprek

19.15 - 20.00 uur: Deelsessies II

20.00 - 20.15 uur: Afsluiting met woordkunstenaar Jos Rouw en dagvoorzitter Ruben Maes

20.15 - 21.00 uur: Borrel

 

Aanmelden

Aanmelden voor de inspiratiedag en jouw keuze doorgeven voor de deelsessies kan tot 1 maart. Geef je voorkeur tijdig door via onderstaand aanmeldformulier want vol = vol.

               

Deelnemen aan De Zeeuwse Inspiratiedag Cultuuronderwijs 2020 betekent ideeën krijgen of verder brengen, kennis delen, mensen ontmoeten en opgeladen en verrijkt terugkeren naar je eigen praktijk.

 Cultuurkwadraat, inspiratiedag, cultuuronderwijs, Zeeland, cultuureducatie met kwaliteit

Specificaties

Datum
Tijd
15:30 - 20:30 uur
Locatie
Slot Oostende, Goes

Deelsessies I

Welk verhaal heb jij te vertellen over cultuuronderwijs? Wil je dat in een spannende vorm gieten? Probeer spoken word!

Deze voordrachtskunst is flink in opmars. Het gaat erom dat je een zelfgeschreven tekst pakkend voordraagt, waarbij ritme, tempo en timing net zo belangrijk zijn als de woorden. In deze workshop ontdek je hoe je jouw verhaal kort maar krachtig overbrengt.

Jos Rouw (1988) groeide op in Zeeuws-Vlaanderen. Hij is schrijver, copywriter en spoken word-performer. Hij las voor op Radio 1, droeg voor bij o.a. Paginagroots en Woorden Worden Zinnen, en presenteert maandelijks het spoken word-event Woordwaarde in de Drvkkery in Middelburg.

De Werkplaats is een essentieel onderdeel van het Zeeuws Museum. Dé plek waar alle bezoekers uitgedaagd en aangemoedigd worden om zelf actief te onderzoeken: aanraken, voelen, kijken, bladeren... In deze workshop gaat Marjan Ruiter, directeur van het Zeeuws Museum, in op de vraag: hoe kun je kinderen en jongeren verleiden om te veranderen van een passieve consument naar een actieve deelnemer? Aan de hand van een praktijkvoorbeeld gaat ze met jou op zoek naar manieren die passen binnen jouw culturele instelling of school. 

Het belangrijkste doel van het landelijke programma Cultuureducatie met Kwaliteit is om kunst en cultuur op te nemen in het hart van het onderwijs en de culturele infrastructuur in dienst te stellen van cultuur in het onderwijs. Kort gezegd: Van cultuur onderwijs maken.

In deze sessie kijken we naar de manier waarop cultuureducatie in Nederland is vormgegeven, onderzoeken we de relatie tussen de manier waarop we naar kinderen kijken, ons kindbeeld, en hoe we van daaruit onderwijs en leren inrichten. Dit verbinden we met de uitgangspunten van Cultuureducatie met Kwaliteit. We beantwoorden vragen als: waar komt het idee van Cultuureducatie met Kwaliteit vandaan? Wat betekent dat eigenlijk: Van cultuur onderwijs maken? En wat zijn mooie voorbeelden uit het land?

Chantal de Bonth en Vera Meewis (LKCA) nemen je mee in de kunstintegratie definitie van het Kennedy Center in Washington. Een benadering van leren waarin leerlingen via een kunstvorm bouwen aan begrip en dit tonen. In een creatief proces worden kunstvormen gecombineerd met andere vakken of leergebieden. De leerling werkt tegelijkertijd aan de doelstellingen van beide vakken. Doelstellingen die altijd in ontwikkeling zijn! Deze ideeën helpen je als school om keuzes te maken over je programma en na te denken over combinatie mogelijkheden.

In deze workshop gaan docenten kort aan de slag met het beschouwen van kunst. Hoe kun je kinderen van jongs af aan bijbrengen wat iets tot kunst maakt? Want wat is kunst eigenlijk? Waarom is het vaak zo duur? Misschien weet je het zelf ook niet... Je ziet namelijk elke dag plaatjes, maar wanneer is zo'n 'plaatje' een kunstwerk?

Daarna gaan we aan de slag met het Kinderkunstweek thema van dit jaar: Binnenstebuiten, huis in de kunst. Bianca Runge, beeldend kunstenaar, geeft handige tips en voorbeelden aan de hand van het Kinderkunstweek-boek en natuurlijk gaan we zelf aan de slag. Docenten krijgen praktische handvatten om in de klas te gebruiken.

Deelsessies II

Vorig jaar oktober mocht Minister Slob de adviezen voor de inhouden van de negen leergebieden in het primair en voortgezet onderwijs ontvangen, waaronder die van Kunst & Cultuur. Ieder advies bevat een visie op het leergebied, essentiële onderdelen (‘Grote Opdrachten’) en een uitwerking van die onderdelen (‘Bouwstenen’). Voor het leergebied Kunst & Cultuur zijn acht Grote Opdrachten geformuleerd, die in de praktijk goed bruikbaar zijn om eigen lessen en cultureel aanbod te beschrijven en het gesprek te voeren tussen school en culturele instelling.

Tijdens deze sessie laat Ronald Kox van het LKCA je kennis maken met de acht Grote Opdrachten en gaan we er kort mee aan het werk. 

Chris Kuypers, directeur van het LCGW: de vereniging van gemeenteambtenaren in het brede sociale domein, geeft een interactieve lezing over integraal beleid. 

Wil jij praktische handvatten voor creativiteitsontwikkeling  van jouw leerlingen? Ben je benieuwd naar  financieringsmogelijkheden voor scholing, advies en coaching? Ben je cultuurprofessional en wil je de lessen en workshops die je geeft aan leerlingen graag verder  ontwikkelen? Of ben je benieuwd naar welke culturele  bestemmingen De Cultuurbus rijdt?  

Kom dan tijdens de inspiratiebijeenkomst langs in De Cultuurbus. We vertellen je er graag meer over! 

Wil jij starten met muziek op school, of ben je al langer bezig op dit gebied? In een korte sessie neemt de projectgroep Proeftuin Muziekeducatie je mee in de ins- en outs.

De Proeftuin Muziekeducatie zet de vraag van het onderwijs centraal. Of je nu wilt proeven of excelleren, graag helpen wij jou om muziek in de klas duurzaam te borgen. Ook als je ideeën hebt voor samenwerking met muziekpartners buiten de school, het voortgezet onderwijs of de BSO. De proeftuin kan je helpen om een project van de grond te krijgen. Tijdens deze sessie gaan we hierover met elkaar in gesprek.

Het Fonds voor Cultuurparticipatie stimuleert het meedoen aan cultuur. Zij geven subsidie aan culturele initiatieven in het hele land. Voor projecten op school en in de vrije tijd. 

In deze deelsessie vertelt Esther van der Veldt, programma adviseur educatie, over het Fonds en de diverse regelingen voor educatie- en participatieprojecten zoals Cultuureducatie met Kwaliteit (in samenwerking met Cultuurkwadraat) en Versterking Cultuureducatie vmbo. Ook is er de mogelijkheid om in gesprek te gaan over jouw eigen project.

Kijk voor meer informatie alvast op: https://cultuurparticipatie.nl/subsidie-aanvragen  

Keynote

Kunsteducatie stimuleert kinderen om de sleutelvaardigheden te ontwikkelen voor een samenleving die steeds sneller verandert. Voor een samenleving waarin het steeds meer draait om creativiteit, flexibiliteit en intrinsieke motivatie. In zijn lezing neemt wetenschapsjournalist en auteur Mark Mieras met ons een duik in de hersenen. Wat is leren? Wat is creativiteit? En hoe gaat dat het handigst? 
  
Mark Mieras (1962) is wetenschapsjournalist maar vooral bekend als auteur van ‘Ben ik dat?’ en ‘Liefde’. Deze bestsellers geven een onthullend en tegelijk herkenbaar beeld van ons bewegelijke brein. In zijn werk staan principes centraal als creativiteit, spel en plezier. “De zachte factoren stellen op de langere termijn harde randvoorwaarden aan ons functioneren,” aldus Mieras, die ooit cum laude afstudeerde als theoretisch natuurkundige.

Aanmelden via het aanmeldformulier is niet meer mogelijk

De aanmeldtermijn voor de Zeeuwse Inspiratiedag Cultuuronderwijs is verstreken. Er zijn nog slechts een aantal plaatsen bij deelsessies beschikbaar. Heb je vragen of wil je je alsnog aanmelden? Neem dan met ons contact op via info@cultuurkwadraat.nl