Cultuursubsidie aanvragen bij rijksoverheid 2025 - 2028
Op woensdag 14 en donderdag 15 juni werd door Cultuurkwadraat een training belegd voor Zeeuwse culturele organisaties, gericht op het aanvragen van meerjarige subsidies (2025-2028) bij het rijk (basisinfrastructuur) of een van de rijkscultuurfondsen. De training vond plaats bij CBK Zeeland in Middelburg en werd verzorgd door Nicole van Lith en Nina Scholtens van Cultuurslagers. Aan de training namen 10 deelnemers van 9 Zeeuwse organisaties deel.
De training van Cultuurslagers ging in op de betekenis van rijksfinanciering en het belang van een versterking van de landelijke positie voor culturele instellingen in Zeeland. Er werd toegelicht welke mogelijkheden er zijn om bij de basisinfrastructuur en de rijkscultuurfondsen aan te vragen, welke ontwikkelingen en kansen er voor Zeeuwse culturele instellingen zijn, maar ook welke thematiek momenteel belangrijk is voor deze financiers. Stapsgewijs en op een laagdrempelige manier ging Cultuurslagers daarom in op enkele criteria die Rijksfondsen van groot belang achten en die de deelnemers in het doen van aanvragen zullen tegenkomen.
Samenwerken en sterke positionering
De trainingsdagen bestonden uit een afwisselende invulling van plenaire uitleg, ruimte voor vragen en interactieve werkvormen. De uitwisseling onderling en kennis nemen van elkaars organisatie, plannen en ambities, zorgde direct voor netwerkversterking van de culturele organisaties in Zeeland.
Tijdens de interactieve sessies van de training op de eerste dag, werd nog eens benadrukt hoe belangrijk het is om een plek te hebben om met elkaar te spreken over initiatieven die her en der leven, maar vragen om een gemeenschappelijk(er)e aanpak. “Samenwerking” is een woord dat hierbij vaak viel; iedereen onderschrijft het belang hiervan, maar het is in de praktijk niet altijd eenvoudig om hier handen en voeten aan te geven. Er gebeurt veel in Zeeland, maar vaak nog versnipperd en niet altijd even goed verspreid over de provincie.
De training van Cultuurslagers liet de deelnemers goed zien hoe belangrijk het is dat je regelmatig, maar zéker voorafgaand aan een nieuwe cultuurbeleidsperiode, als culturele organisatie je missie en visie tegen het licht houdt. Ook onder deelnemende organisaties aan deze training werd geconcludeerd dat men deze gerichter en toegankelijker kan formuleren.
In de training kwam nadrukkelijk aan bod dat in de nieuwe beleidsperiode de drie culturele codes een grotere rol gaan spelen. Het is goed daar als organisatie (meer) bij stil te staan en te zorgen dat in alle communicatie (website voorop) duidelijk wordt aangegeven hoe je hier als organisatie mee omgaat.