Het programma Bouwen aan het Zeeuwse atelier voor verwondering is laagdrempelig en flexibel, zodat iedereen kan instappen of doorpakken. Het biedt mogelijkheden voor openbare en bijzondere scholen in het primair en het voortgezet onderwijs, scholen die al langer bezig zijn met CmK en scholen die willen starten, culturele instellingen en makers, kinderopvang en instellingen waar toekomstige leraren en pedagogisch medewerkers worden opgeleid.
Inspiratie en kennisdeling
Cultuurkwadraat organiseert de komende vier jaar regelmatig Zeeland-brede inspiratiebijeenkomsten voor iedereen die is geïnteresseerd in eigentijdse en betekenisvolle cultuureducatie. Op elk gewenst moment kan online inspiratie worden gevonden op de website van Cultuurkwadraat. De inspiratiepagina Cultuureducatie in Zeeland vullen we continu aan met goede inspirerende voorbeelden van leerlingactiviteiten en praktijkgerichte scholing.
Om de cultuureducatie infrastructuur in Zeeland te versterken ontwikkelen we samen met provinciale en regionale partners een provinciale Kenniskring. Samen met HZ University of Applied Sciences organiseren we ook in de derde CmK-periode professionele leergemeenschappen. In de PLG’s werken onderwijs- en cultuurprofessionals aan het samen delen, onderzoeken en verbeteren van cultuureducatie.
Adviestrajecten voor onderwijs en kinderopvang
Vanuit Cultuurkwadraat bieden we het onderwijs en de kinderopvang deskundige begeleiding door adviseurs. Cultuurkwadraat werkt hiervoor nauw samen met de centra voor cultuureducatie KCE Oosterschelderegio, Kunsteducatie Walcheren, Cultuureducatie Zeeuws-Vlaanderen en Toonbeeld. Zo is er voor elke school een adviseur in de directe omgeving. Passend bij de vraag van de school, kinderdagverblijf, BSO en peutergroep kunnen zij adviseren, coachen of anderszins ondersteunen. Voor sommige trajecten is budget beschikbaar voor de scholing van leerkrachten en pedagogisch medewerkers.
Een traject in het onderwijs start met een intake door een adviseur van een regionaal centrum voor cultuureducatie. Met de directeur en de (interne) cultuurcoördinator wordt verkend hoe de school cultuureducatie aanpakt en wat de wensen voor de toekomst zijn. Als leidraad gebruiken we hierbij de landelijke digitale vragenlijst over cultuureducatie, EVI. Dit zelfontwikkelingsinstrument zetten we in de derde CmK-periode in bij alle scholen die meedoen. EVI brengt in beeld waar een school staat in de verankering van cultuureducatie.
Na de intake en een gesprek over de ambities van het school ontwikkelen we gezamenlijk een passende route voor ontwikkeling & samenwerking en/of deskundigheidsbevordering.
Eigen traject
Kiest de school voor ontwikkeling, dan zijn twee trajecten mogelijk:
- een traject specifiek voor de school of scholenkoepel;
- een traject samen met andere scholen.
Heeft een school een eigen ontwikkelvraag, dan adviseren we over de mogelijkheden die de Zeeuwse CmK-aanpak biedt. Een ontwikkelingstraject kan worden uitgewerkt en uitgevoerd in samenwerking met de culturele omgeving.
Voor scholen die aan de slag willen met onderzoekend en ontwerpend leren, starten we de C² ontwikkelateliers. In co-creatie met cultuurprofessionals maken leerkrachten en docenten innovatieve vormen van educatie op het snijvlak van kunst, wetenschap en techniek.
Voor scholen die aan de slag willen met onderzoekend en ontwerpend leren, starten we de C² ontwikkelateliers. In co-creatie met cultuurprofessionals maken leerkrachten en docenten innovatieve vormen van educatie op het snijvlak van kunst, wetenschap en techniek.
Deskundigheidsbevordering
Voor goede cultuureducatie zijn voldoende goed geschoolde leerkrachten, docenten en pedagogische medewerkers nodig. Ook educatieve medewerkers van culturele instellingen en zelfstandige cultuurprofessionals die actief zijn in de cultuureducatie moeten beschikken over voldoende basiskennis. In Zeeland zetten we daarom stevig in op deskundigheidsbevordering van al deze professionals.