Cultuureducatie: wat is dan precies 'procesgericht'?
Je kunt een werkje (zeg: een vis van papier) knutselen en de kinderen de opdracht geven dit na te maken. De kinderen doen dat netjes en het resultaat is 30 dezelfde vissen. Wat heeft het kind nu geleerd? Heeft hij geleerd te onderzoeken? Te experimenteren? Heeft hij uitdrukking gegeven aan zijn eigen creativiteit?
Aan de andere kant van het spectrum staat de 'vrije expressie': tegen de kinderen wordt gezegd 'maak een herfsttekening'. Het kind gaat aan de slag en tekent precies datgene wat hij al kent en beheerst. Er worden geen nieuwe verbanden gelegd, het onderzoek ontbreekt, er wordt niet tussentijds gereflecteerd of geƫxperimenteerd met kleuren, materialen, stijlen of abstractie.
In beide gevallen sprint het kind direct naar het eindresultaat en is geen eigenaar van zijn eigen creatieve proces. Daartussenin ligt het procesgericht werken. De taak van de pedagogisch medewerker/leerkracht hierin is het faciliteren van het creatieve proces van het kind en het kind te stimuleren eigen keuzes te maken, te onderzoeken en te experimenteren. Het kind blijft steeds eigenaar van zijn eigen proces en eindproduct.
Er hangen niet meer 30 dezelfde vissen, maar een uniek eigen werk van elk afzonderlijk kind.
Wat komt er aan bod:
- Hoe ziet een creatief proces eruit
- Wat heeft het kind nodig om een volledig creatief proces door te maken
- Hoe begeleid en faciliteer je het creatieve proces
- Makkelijker een creatieve les/opdracht voorbereiden
- Evalueren en reflecteren
- Activerende werkvormen
- Welke vragen kun je stellen om de kinderen aan het denken te zetten tijdens het proces
- Doelen stellen op inhoud in plaats van het resultaat
De training bestaat uit 3 gezamenlijke bijeenkomsten + 1 bezoek van de trainer bij jou op de groep.
De trainingen zullen plaatsvinden bij Toonbeeld (Bellamystraat 26A, Terneuzen)
Inschrijven
Deelname is gratis. Inschrijven kan door te mailen naar cultuureducatie@toonbeeld.nl