Bekijk de Zeeuwse Inspiratiedag Cultuuronderwijs #2 terug!
Hier blikken we terug en kan je tot 3 maanden na afloop van de Inspiratiedag de keynote door Jeroen Lutters, inspiratiesessies en de quiz terugkijken.
Informatie inspiratiesessies & keynote
Famke Sinninghe Damsté, Art-Based Learning Centre van ArtEZ I Art-Based Learning workshop met pop-up expositie
Wil je weten hoe je je leerlingen of bezoekers op een heel persoonlijke manier kunst kan laten ervaren? Zodat ze leren van kunst in plaats van over kunst? En heel direct bezig zijn met het ontwikkelen van creativiteit en authenticiteit? Of heb je behoefte aan creatieve verdieping en verbreding voor jezelf? Famke Sinninghe Damsté neemt je, verdeeld over twee rondes, mee in de vier stappen van de methodiek Art-Based Learning.
Emiel Copini I CmK-verwondering in interdisciplinaire leergemeenschappen
Het werken in leergemeenschappen, proeftuinen, labs – de initiatieven om vanuit verschillende disciplines samen te werken vliegen ons om de oren. Wat hebben ze gemeen? Wat zijn de succesfactoren? Waarom lijkt dit op zo veel plekken een geschikte aanpak te zijn om kunst- en cultuuronderwijs verder te ontwikkelen? Emiel Copini neemt je mee in verschillende projecten waarin hij in leergemeenschappen, door onderzoek en onderwijsontwikkeling te verbinden, cultuuronderwijs een stap verder probeert te brengen.
Christian Godschalk, Digital Creativity I Cultuureducatie, media en technologie
Laat je inspireren en rondleiden in de wonderlijke wereld van technologie en media. Welke technieken zijn er allemaal? En hoe zijn deze toepasbaar in de praktijk van cultuureducatie.
Voor deze training is geen specifieke voorkennis nodig en het is voor iedereen begrijpelijk. Christian Godschalk opent deze wereld op een laagdrempelige manier die voor iedereen begrijpelijk is.
Kunstkade I Het Peuterpakhuis
Het Peuterpakhuis maakt een cultuureducatieprogramma voor peuters met dans, muziek, beeldende activiteiten en meer. Doel is creativiteitsontwikkeling voor peuters, onder het motto: ‘Spelen is leren’. Op deze wijze worden kinderen al op jonge leeftijd in aanraking gebracht met kunst & cultuur én gaan ze daar mee verder op de basisschool.
Kunstkade werkt samen met Sinne Kinderopvang, Stichting Kinderopvang Friesland en de gemeente Leeuwarden aan de brede ontwikkeling van peuters door middel van Kunst & Cultuur.
https://www.schoolkade.nl/Kunstmenu/PeuterPakhuis/Home
Met dank aan het Fonds voor Cultuurparticipatie
https://www.conferentie-fcp.nl/programmaonderdelen/sessie/6bf6de5c/
Danielle Bouwmeester, CultuurCollege I Procesgerichte didactiek
De procesgerichte didactiek gaat over betrokkenheid, eigenaarschap, creativiteit en het verbinden van leergebieden. Danielle Bouwmeester geeft met beelden en videofragmenten inzicht in deze vier aspecten van procesgericht werken met leerlingen.
Dansopdrachten voor het basisonderwijs in opdracht van Cultuur Oost, 6 filmpjes.
https://cmk.cultuuroost.nl/dansopdrachten-voor-het-onderwijs/
Dans'es, een handreiking voor iedereen die iets wil met dans in het onderwijs, in opdracht van de LKCA, Interactieve pdf, ook met filmpjes.
Eva Martens, Klaslokaal201.nl en Pontes Scholengroep I kansen en mogelijkheden cultuureducatie in het voortgezet onderwijs
Hoe werk je in het vo samen met culturele instellingen? En hoe verbind je je met het basisonderwijs? Door deze samenwerkingen én met doorlopende leerlijnen wordt cultuureducatie betekenisvoller voor leerlingen. Eva Martens vertelt in deze workshop hoe zij verbindingen maakt: naar boven en naar onderen.
https://www.klaslokaal201.nl/
Zoë Zernitz, LKCA & Iris van Heesch, Stichting Onbeperkt Genieten I Cultuureducatie in het speciaal onderwijs
Wat is het belang van binnen- en buitenschoolse cultuureducatie voor leerlingen in het speciaal onderwijs. Zoë Zernitz gaat in op de ontwikkeling van verbeelding bij leerlingen en geeft je praktische tip en inspiratie. Iris van Heesch geeft tips over hoe je als culturele instelling of cultuurprofessionals samen met het onderwijs jouw aanbod en aanbodontwikkeling beter kan laten aansluiten bij de beleving van de kinderen.
Keynote I Jeroen Lutters over Art-Based Learning
Dr. Jeroen Lutters, lector bij ArtEZ, Hogeschool voor de Kunsten en grondlegger en bedenker van de methode Art-Based Learning verzorgt de inleiding. Zijn onlangs verschenen publicatie Art-Based Learning - handboek voor creatief opleiden is een uniek en vernieuwend handboek dat (toekomstige) docenten leert om samen met hun leerlingen te onderzoeken hoe kunst kan bijdragen aan het ontwikkelen van een creatieve en onderzoekende geest.
https://www.artez.nl/onderzoek/lectoraat-kunst-en-cultuureducatie
Publicatie: 'Toekomst voor cultuuronderwijs' kun je downloaden via de volgende link: 'Toekomst voor cultuuronderwijs'.